IMG 3278Från Finland kommer långfärdsskridskomärket OAC som i sitt sortiment för tillfället har fem modeller i sin produktkatalog och vi har fått chansen att testa och utvärdera två av dessa; Carbon Racer och Long Tour. Två skridskor som skiljer sig relativt mycket åt när det kommer till utförande och även till viss del åkkänsla.
OAC Carbon Racer
Denna karbonskridsksko ska enligt produktinformationen vara lättast på marknaden och även världens första skridsko med NNN NISbindningssystem. Huruvida detta med vikten stämmer i dagsläget vet jag inte men en sak är absolut säker; skridskon är lätt, mycket lätt! När den knäppts på så märks det knappt att den är på plats. Det är en underlig känsla första gången, men du vänjer dig snabbt och rent teknikmässigt anser inte jag att det är någon skillnad med att åka med en carbonskridsko i jämförelse med en traditionell långfärdsskridsko. Carbon Racer testades på reltivt skrovlig is som enbart erbjöd fin slät yta vid få tillfällen men väl på isen så märker du snabbt att du får ett väldigt bra gensvar i skäret och en god känsla för isen och dess ojämnheter. Skridskons låga profil är den bidragande faktorn. Då får ett långt skär och mycket god stabilitet tack vare bindning (Rottefella Xcelerator) och skatepjäxan från Madshus.

Är du gramjägare eller helt enkelt vill prova något annorlunda så rekommenderas dessa. Det är mycket trevliga skridskor som kortfattat erbjuder ett riktigt bra bett i skenan, extremt låg vikt och god iskontakt och känsla för isen.

Det rekommenderade priset är: 3000 kr

OAC Long Tour
Long Tour är betydligt tyngre än Carbon Racer, men ändå en lättviktare sett till traditionella skridskor. Även med denna skridsko som testades under samma isförhållanden som Carbon Racer så får du en bra åkkänsla och den erbjuder långa härliga skär tack vare den långa skenan. På skridskon sitter en BC-bindning från Rotefella och ett par Alpinapjäxor användes till detta. Stabilt men inte riktigt lika stabilt som skatevarianten.

Det som är mycket speciellt med Long Tour är det blåa belaget på undersidan som nämligen är ett skidbelag, satt på plats för att du lättare ska kunna åka över snöbeklädd is. Självklart är det testat och det funkar långt över förväntan. Du glider bra genom snön utan allt för mycket friktion och när skenan släpper från isen längst ut i skäret så känner du tydligt hur skridskon fortsätter glider på snön som en skida den sista biten innan den ”tar luft”. Carbon Racer testades på samma plats under samma förhållanden och skillnaden i glid genom snön var enorm. Med Long Tour kan du faktiskt glida några meter genom snön och vila om det behövs trots skridskon låga profil. Springer du på modellerna i butik, stryk med ett finger över skidbelaget på Long Tour och jämför med valfri annan modell från OAC eller Lundhags Cruise så känner du direkt en stor skillnad.

Long Tour är skridskon för dig som inte söker den extremt låga vikten, vill ha en en lång skena och god åkkänsla. Det rekommenderade priset är: 2400 kr

En sak som skiljer sig med båda dessa skridskor är skridskons ljud mot isen. Är du van att åka med traditionellaskridskor av olika metalllegeringar så kommer du reagera på det anolunda ljudet vid nedsättning och skär. En petitess, men värd att nämna.

Båda modellerna rekommenderas, blir du nyfiken så hittar du dem i välsorterade friluftsbutiker eller får veta vart du kan hitta dem genom att kontakta den svenska återförsäljaren Sportwin AB

  • Låg vikt
  • Gediget gjorda, andas kvalitet
  • Åkkänslan
  • Long Tour kan upplevas något instabil med den bindning/pjäxkombination som användes

www.oac.fi