HaglöfsBranschtidningen Sportfack har utnämnt Haglöfs till Årets Miljömärke. Haglöfs mottog utmärkelsen under Swesport som hölls 11-12 januari i år.

Att vara medveten och att ta ansvar har under lång tid varit honnörsord på Haglöfs. Frågor som miljöbelastning, arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter finns med som parametrar i Haglöfs dagliga verksamhet. Att utveckla produkter av hög kvalitet med lång livslängd är ett naturligt första steg, men Haglöfs hållbarhetsarbete går mycket längre än så.

Under 2013 formulerade Haglöfs nya, mer aggressiva, hållbarhetsmål som gäller fram till och med 2015.

  • 50 % av alla sålda produkter inom Clothing ska vara tillverkade i återvunna material.
  • 80 % av alla sålda produkter inom Clothing ska vara bluesign®-produkter, dvs tillverkade i material godkända av bluesign®.
  • 50 % av alla sålda produkter inom Hardware ska vara tillverkade i bluesign®-godkända och/eller återvunna material.
  • 40 % av alla sålda produkter inom Footwear ska vara tillverkade i återvunna material.

Nu har outdoorindustrin uppmärksammat företagets hållbarhetsarbete och under söndagen mottog Haglöfs utmärkelsen Årets Miljömärke av branschtidningen Sportfack.

– Vi är väldigt stolta över denna utmärkelse, det är ett stort erkännande av vårt konsekventa hållbarhetsarbete under senare år, säger Lennart Ekberg, hållbarhetsdirektör på Haglöfs.

Utmärkelsen delades ut till Haglöfs under outdoor- och sportmässan Swesport som hölls i Stockholm den 11-12 januari.