addnaturemills affisch bigGenom att använda produkter och avfall från outdoorbutiken Addnature ska multikonstnären Anthony Mills skapa fem konstverk. Varje skyltfönster kommer att bli ett eget verk. Genom detta oväntade möte hoppas man skapa något som engagerar både outdoorentusiaster och konstintresserade, så att fönstren blir verkligt spännande.

Addnatures butiker har alltid legat i undangömda källarlokaler. När man startade den första butiken ovan mark, med stora skyltfönster ut mot Jarlaplan, började man fundera på hur man skulle kunna göra något kul av dem. Kanske till och med göra dem till en attraktion i sig.
– Jag har sett konstverk i skyltfönster, men jag tror inte att jag har sett skyltfönster som konstverk tidigare … åtminstone inte i någon outdoorbutik. Redan när jag fick idén hade jag Anthony Mills i tankarna. Jag gillar både honom som person och hans konst. När han gillade idén var det bara att sätta igång, säger Johan Ekroth, kommunikationsansvarig för Addnature.

Anthony Mills är multikonstnären som skapar allt han tycker är kul. Han kommer från Akron Ohio och flyttade till Stockholm för fyra år sedan. Innan dess har han skolat sig till operasångare i Salzburg, jammat på Jamaica med Bob Marleys gamla studiomusiker och haft spelning varje helg på Joe’s Pub i New York. Ur detta kommer hans färgstarka konst, musik och mat. Och i sommar kommer man att kunna se hans talang hos Addnature på Jarlaplan.

– All konst måste ha en publik. När jag spelar musik har jag publik. När jag lagar mat har jag publik. Addnatures skyltfönster är en helt ny scen med Jarlaplan som första parkett. Med en hel butik full med nya material, blir det en enormt rolig utmaning med en helt ny publik, säger Anthony Mills.

Tisdagen den 22 juni klockan 19.00 är det vernissage för Addnature + Mills. Utställningen kommer att pågå hela sommaren och vi kan bland annat förvänta oss skapelser av karbiner, rep och pappersavfall. Men exakt vad det blir vet bara Anthony Mills.

www.addnature.se